6/08/2011

Dieter Rams a Jonathan Ive

"Zawsze interesowało mnie to, jak co jest zaprojektowane,
choć początkowo nie zdawałem sobie sprawy, że coś w ogóle
trzeba projektować. Jako dziecko, pamiętam, rozbierałem
wszystko, co wpadało mi w ręce. Dopiero z czasem zacząłem się
interesować, jak różne rzeczy zostały wykonane, jak pracują,
z jakiego są materiału, jaki mają kształt. W wieku 13 lat już
wiedziałem, że chcę projektować, ale nie miałem pojęcia, czym
jest design, że to samochody, meble, biżuteria, czy łodzie.
Tego nauczyły mnie dopiero studia w Newcastle, które były
dobrym fundamentem. Nauczyłem się podstaw, zacząłem rozumieć
historyczne i kulturowe uwarunkowania projektowania obiektu"
- wspomina dziś Jonathan Ive.

Urodził się w lutym 1967 w Londynie. Jego talent został
zauważony w 1997 roku przez firmę Apple Computers, w której
szybko został głównym projektantem. Nie byłoby iMac'a,
iBook'a, Power Mac'a, Power Book'a, Mac'a Mini, iPod'a,
iPad'a oraz iPhone'a, gdyby nie Jonathan Ive.

Aby zrozumieć, jak duży wpływ na historię Apple miał
przełomowy rok 1997, wystarczy porównać to, jak wyglądał
sprzęt firmy przed i po tej dacie. Paradoksalnie nowe
modele wcale nie były krokiem w stronę minimalizmu,
z którego ostatecznie zasłynął Ive – wręcz przeciwnie,
nadano im nieco ekscentryczne kształty i wyposażono
w elementy z półprzezroczystego, kolorowego plastiku.
Jednak nowa forma nie była wypadkiem przy pracy. Jak
twierdzi sam projektant, druga połowa lat 90-tych to
wciąż czasy, w których komputery kojarzyły się rzeszom
potencjalnych konsumentów ze skomplikowaną i trudną
w obsłudze technologią. Projekty Ive'a od początku były
intuicyjne, proste w obsłudze.

Pasja tworzenia prostych rzeczy u Ive'a (jak sam podkreśla)
wynika z 10 zasad "dobrego projektu" autorstwa Dietera Ramsa,
wspaniałego niemieckiego projektanta, który przez 40 lat
był główną postacią firmy Braun. Mówi się, że Ive jest
kontynuatorem myśli Ramsa, która brzmi:
• Dobry projekt jest innowacyjny.
• Dobry projekt jest użyteczny.
• Dobry projekt jest estetyczne.
• Dobry projekt pomaga nam zrozumieć produkt.
• Dobry projekt jest poręczna.
• Dobry projekt jest szczery.
• Dobry projekt jest trwały.
• Dobry projekt jest zrobiony do ostatniego szczegółu.
• Dobry projekt nie zagraża środowisku.
• Dobry projekt jest najmniejszy jak to tylko możliwe.

Rams urodził się w roku 1932 w Wiesbaden i studiował
architekturę oraz projektowanie wnętrz w Werkkunstschule
Wiesbaden – z przerwą na naukę zawodu stolarza. Pracując
dla Brauna, stworzył wiele charakterystycznych wyrobów,
które urzekały czystością formy i prostotą obsługi. Sam
Rams postrzega siebie przede wszystkim jako przedstawiciela
dizajnu technologicznego: „Mnie zawsze interesowały nowe
kombinacje materiałowe, a więc zadawałem sobie pytanie,
jak łączyć ze sobą delikatne i mocne tworzywa, na przykład
przy projektowaniu obudowy maszynki do golenia. W tym
przypadku rozwiązanie polegało na technologii podwójnego
wtrysku i udało nam się przekonać zarząd Brauna, żeby taką
technologię wprowadził, co przecież wiązało się z inwestycjami.
Potem przedsiębiorstwo zgłosiło nawet kilka patentów i zyskało
przewagę nad konkurencją, co było jeszcze istotniejsze.
Te doświadczenia pozwalają mi mówić o dizajnie technologicznym,
który dla moich koncepcji innowacyjnych jest - nawet dziś
jeszcze - ważniejszy niż aspekty formalne.”

Filozofia Apple (bliska ideologii Ramsa) oparta jest
na przekonaniu, że kluczem do sukcesu jest połączenie
niezawodności systemu, prostoty projektu i precyzji wykonania.
Rzesza oddanych fanów Apple, zafascynowanych połączeniem
tych trzech elementów, rośnie z miesiąca na miesiąc...



A. S.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz